Soalan Lazim - Industri

Kawalan kendiri tidak dibenarkan di bawah Akta Ubat (Iklan dan Penjualan) 1956 dan PLIU 1976. Tertakluk kepada Peraturan 5(1) PLIU 1976, semua iklan mesti diluluskan oleh LIU sebelum disiarkan kepada orang awam. Walau bagaimanapun, Bahagian Penguatkuasaan Farmasi sedang dalam proses pindaan Akta Ubat (Iklan dan Penjualan) 1956 dan PLIU 1976. Penglibatan dan cadangan daripada pihak berkepentingan boleh dikemukakan kepada Bahagian Penguatkuasaan Farmasi, KKM.

Self-regulation is not permissible under Medicines (Advertisement and Sale) Act 1956 and MABR 1976. Subject to R5(1) MABR 1976, all advertisement must be approved by MAB prior to publication. Pharmacy Enforcement Division is in the process of revising Medicines (Advertisement and Sale) Act 1956 and MABR 1976. Stakeholders’ involvement and input can be submitted to the Pharmacy Enforcement Division, MOH.

The main difference in the new GP is the insertion of examples to better explain the context of the GP. Besides, the new GP also consolidates infographic of decision tree, guideline to fill up the application form, application form for new application and amendment, format of celebrity endorsement and customer testimony and the appeal notice to Minister of Ministry of Health Malaysia. 

There are also changes in the provisions within the new guidelines, such as press release of NCE products is now allowed to be published more than one time; supplement products are allowed to be offered as gift for the purchase of the same product; and mandatory statement “This is a medicine/ supplement/ traditional product” has been removed from advertisement format has also been stated in the new guidelines.
 

Perbezaan utama dalam garis panduan baharu ialah penambahan contoh untuk menjelaskan konteks garis panduan dengan lebih baik. Selain itu, garis panduan baharu juga mengandungi infografik carta keputusan, panduan mengisi borang permohonan, borang permohonan untuk permohonan baru dan pindaan, format surat sokongan selebriti dan keterangan pelanggan, dan notis rayuan kepada Menteri Kementerian Kesihatan Malaysia. 

Terdapat juga perubahan peruntukan dalam garispanduan baharu seperti siaran akhbar produk baharu kini dibenarkan untuk diterbitkan lebih daripada satu kali; produk suplemen boleh ditawarkan sebagai hadiah percuma dengan pembelian produk yang sama; dan kenyataan wajib "Ini adalah ubat/produk tambahan/produk tradisional" telah dikeluarkan dari format iklan turut dinyatakan dalam garis panduan baharu.
 

Program kesedaran penyakit atau kempen pendidikan kesihatan yang bertujuan mewujudkan kesedaran tentang kesihatan dan penyakit tanpa mempromosi produk ubat adalah dibenarkan kerana tiada pelanggaran di bawah Seksyen 4B Akta Ubat (Iklan dan Penjualan) 1956. Pihak penganjur hendaklah sentiasa memastikan tiada sebarang iklan berkaitan produk ubat-ubatan disiarkan atau dipamerkan semasa program dijalankan. 

Disease awareness programmes or health education campaign aiming to create awareness on health and diseases without promoting health products is permissible as there are no violations under S4B Medicines (Advertisement & Sale) Act 1956. The organizers should always ensure that no advertisements related to medicinal products are displayed or exhibited during the program.

Merujuk kepada Seksyen 4B Akta Ubat (Iklan dan Penjualan) 1956, 

(1)Tiada seseorang pun boleh mengambil apa-apa bahagian dalam penyiaran apa-apa iklan yang merujuk kepada apa-apa artikel, atau artikel-artikel daripada apa-apa jenis, dalam keadaan yang direncanakan untuk mempengaruhi penggunaan artikel atau artikel-artikel daripada jenis itu sebagai ubat, alat atau penyembuh, bagi maksud merawat atau mencegah penyakit atau keadaan manusia selain penyakit dan keadaan yang dinyatakan dalam subseksyen 3(1), melainkan jika iklan itu telah diluluskan oleh Lembaga Iklan Ubat.

Sehubungan dengan itu, iklan produk veterinar yang digunakan untuk haiwan bukan di bawah bidang kuasa Lembaga Iklan Ubat. Selain itu, Garis Panduan Kelulusan Pengiklanan Produk Ubat Berdaftar juga menetapkan bahawa panduan ini tidak terpakai kepada iklan produk veterinar (Perenggan 1.3 Skop Pemakaian).
 

According to Section 4B Medicines (Advertisement & Sale) Act 1956, 

(1)No person shall take any part in the publication of any advertisement referring to any article, or articles of any description, in terms which are calculated to lead to the use of that article of that description as a medicine, an appliance or a remedy for the purpose of treatment or prevention of diseases or conditions of human beings other than the diseases and conditions specified in subsection 3(1), unless such advertisement has been approved by the Medicine Advertisements Board.

Therefore, advertisements of registered veterinary products which is of animal use are not under the purview of MAB. Besides, Registered Medicinal Products Advertising Approval Guidelines has also stipulated that these guidelines do not apply to advertising on veterinary product (Paragraph 1.3 Scope of Use).
 

Orang ramai yang berminat boleh merujuk Community Pharmacy Benchmarking Guideline 2011.